четвртак, 12. август 2010.

SLATKO OD BOROVNICA



Nekad se početak dana nije mogao zamisliti bez čaše hladne vode i kašičice „slatkog“. A domaćica se gostima prvo predstavljala upravo ovim starim običajem osveženja pre uobičajene kafe i ostalog posluženja. Ne znam čiji je specijalitet „slatko od voća“, ali znam da je u našim manjim mestima i seoskim domaćinstvima još uvek prisutan ovaj običaj. Kao devojčica sam naučila uz mamu da spremam slatko, a najomiljenija su mi bila od šumskih jagoda, borovnica i belih trešanja. Nekad smo dobar deo letnjeg odmora obavezno provodili na Zlatiboru i sami smo brali borovnice, šumske jagode, pečurke i razne trave te pravili slatko od ovog divnog voća, sušili ili zamrzavali pečurke i spremali razne travke i biljčice za čajeve ili začine.
Od svega mi je ostala samo navika spremanja slatkog od borovnica. I to ne svake godine. Jer, slatko gotovo više niko ne jede, i uvek ga ostane i za narednu sezonu. Gotovo isključivo ga koristim kao preliv za kolače ili sladolede. A i retko se setim da ga gostima iznesem kao osveženje. Mada, ako se i setim, to radim uz šalu, jer se taj čin smatra staromodnim - „de mode“ Ali, uvek kada ih ponudim, svi se oduševe i pohvale moje slatko od borovnica.
Suprug je prekjuče došavši sa puta još sa vrata povikao: „Dragička! Pogodi šta sam ti doneo!“ Naravno, u pitanju je bio paket od par kilograma borovnica sa Zlatara. I, evo! Slatko je tu – za posluženje uz čašu ledene vode.

Potrebno:
1 kg očišćenih i opranih borovnica
2 kg šećera
2 kesice ili 4 kašičice limuntusa
2 kesice vanile



Ušpinovati šećer, tako što se 2 kg šećera prelije sa 1 lit vode i kuva do gustine kada se probom masa počne otezati sa kašike (otprilike kuvanje traje ½ h ).
Skinuti posudu sa ringle i dodati voće. Kuvati do potrebne gustine, na ne mnogo jakoj temperaturi. Gustinu proveravati vađenjem na tacnu, brzim hlađenjem i puštanjem da masa sporo sklizne sa kašičice. Gustina je dobra, ako se slatko „ne sjuri“ sa kašike, no se usporeno razvlači. Otprilike, kuvanje traje od 35-40 min. Gotovo je kada se masa čuje da „šušti“. Na kraju dodati limuntus i vanil-šećer, promešati dobro. Skinuti pažljivo penu sa vrha i posudu pokriti vlažnim ubrusom. Ostaviti da se potpuno ohladi i puniti tegle, predhodno otkuvane i potpuno suve.

2 коментара:

  1. U mojoj kući nikad ne preostane :)
    Ali, stvarno... preko sladoleda od gorke čokolade...mmm.
    Ma može i samo.
    Moj favorit je godinama bilo tetkino slatko od belih trešanja, ali sa puno limuna. I naravno, uvek smo se utrkivali ko će da smaže one kriške limuna iz tegle.
    Negde sam čak pronašla da postoji i slatko od kafe... Šta sve domaćice smisle :)

    ОдговориИзбриши
  2. e, te kriške limuna su stvarno nešto! i meni je slatko od belih trešanja favorit :) nisam čula za slatko od kafe, zaista je neobično...

    ОдговориИзбриши