недеља, 11. октобар 2009.

RUČAK PO KINESKOM KUVARU



Jako volim kinesku kuhinju, obzirom da se jela spremaju velikom brzinom, na visokim temperaturama. Nabrojaću neke osnovne prednosti, mada onda moram i mane. Osnovna mana je što priprema traje dugo ( seckanje, seckanje…) pa nije zgoreg da imate nekog “roba u kužini” koji će to obavljati dok se vi bavite “kreativnim” delom posla ( kombinovanje namirnica i recepata…) Prednost kineske kuhinje je u tome što tako tretirane namirnice ostaju “polužive” tj. mnogo više nego u našoj kuhinji važne materije ostaju sačuvane. Ja je volim i zbog toga što su, najčešće, u istom jelu ukusi izmešani, napr. ljuto sa slatkim i kiselim. Ne koristi se brašno već fini skrob za zgrušnjavanje. Koristi se smeđi šećer umesto belog, dok soja-sos zamenjuje so.
Nadam se da će vam se dopasti ovaj meni – moj predlog za nedeljni ručak. Ah, da! Da bi bio kompletan, pripremite i neku laganu, bistru supu, a desert smislite sami (kineski mi se ne dopadaju, te ih ne preporučujem!).
I još nešto: pirinač se podrazumeva uz svaki obrok, a pre nego krenete u uzbudljivu avanturu otkrivanja čari kineske kuhinje, nabavite štapiće!


PILEĆA PRSA SA SUSAMOM U SMEĐEM UMAKU
Potrebno:
800 gr pilećih prsa bez kostiju
3 kašike soja-sosa
pola čašice prošeka (može i crno vino u koje ste dodali malo šećera)
2 kašike smeđeg šećera
1 kašičica cimeta
1 kašičica narendanog đumbira
1 kašičica naseckanog belog luka
1 glavica crvenog luka
2 kašike ulja
pola glavice celer
2 šargarepe
2 dl pileće supe (može i od kocke)
2 kašike gustina
3 kašike susama

Pomešati soja-sos, prošek(vino), šećer,cimet, đumbir, beli i crveni luk isečen na rebarca. Preliti preko sitno isečene piletine (kockice 15mm) i ostaviti u frižideru oko 2 sata. Za to vreme pripremati povrće. Susam na blagoj vatri ispržiti u suvom voku i ostaviti da se ohladi. Celer i šargerepu iseckati na uske tračice, oko 20-30mm. Zagrejati 2 kašike ulja i 2 min pržiti šargarepu i celer stalno mešajući, pa izvaditi u poseban sud. Izvaditi piletinu iz marinade (sačuvati sok) i pržiti na jakoj vatri oko 5 min. Smanjiti temperaturu i dinstati oko 20 min. Dodati šargerepu i celer. Dodati marinadu. U posebnoj šolji razmutiti gustin u malo vode i dodati u vok. Promešati i posuti prženim susamom. Služi se odmah.




PIKANTNI PLAVI PATLIDŽAN
Potrebno:
2 srednja patlidžana
6 strukova mladog luka
(u nedostatku mladog luka, može se koristiti običan crni luk, iseckan na rebarca)
3 kašike soja-sosa
2 kašike belog vina
1 kašika vinskog sirćeta
1 kašika smeđeg đećera
malo praha đumbira ili 1 kašičica sveže narendanog
2 čena belog luka
1 ljuta papričica
ulje za prženje

Neoljuštene patlidžane oprati i iseći na tanke kriške. U šolji pomešati soja-sos, vino, sirće, šećer. Zagrejati ulje u voku i pržiti patlidžane oko 2 min. Vaditi ih i cediti na papirnom kuhinjskom ubrusu da pokupi višak ulja. Očistiti vok, staviti 2 kašike ulja i ispržiti crni i beli luk. Vratiti patlidžane, preliti sosom iz šoljice i posuti papričicom, promešati i skloniti sa vatre.



KUPUS U LJUTOM SOSU
Potrebno:
800 gr kineskog kupusa
2 kašičice soli
2 crvene ljute papričice
na vrh noža praha đumbira
2 kašike smeđeg šećera
2 kašike jabukovog sirćeta
2 kašike soja-sosa
5 kašika ulja za dinstanje

Kupus iseći na rezance, papričice na kolutiće. Oprati kupus u 2 do 3 vode i dobro ocediti. Dodati đumbir, so, papriku i ostale sastojke i dobro izmešati. Zagrejati ulje i staviti kupus pa na jakoj vatri neprestano mešati dok ne ispari gotovo sav sok. Ukoliko ne možete nabaviti kineski, može se koristiti i domaći kupus. Jelo se može služiti i hladno, kao salata.



BROKOLI BARENI NA PARI SA LIMUNOVIM SOSOM
Potrebno:
600 gr brokola
1 dl limunovog soka
2 dl pileće supe (može od kocke)
2 kašike smeđeg šećera
2 kašike gustina
1 kašika meda
malo praha đumbira (na vrh noža)

Obariti brokole na pari. U čaši razmutiti skrobno brašno (gustin) sa 2 kašike vode. U šerpicu sa pilećom supom dodati ostalo, pa pustiti da provri. Na kraju dodati razmućeni gustin i skloniti sa vatre.

10 коментара:

  1. Vau, emo_serpice, baš si bila inspirisana! I u opisu, i u pripremi, nadam se i u konzumiranju! Ja nešto ceo život izbegavam kinesku kuhinju upravo zbog mešavine tih "nespojivih" ukusa, jer moj balkanski želudac to a priori odbacuje. Šta ću kad su mi sarma i prebranac zakon! Ali, gledajući sad pažljivo ove tvoje recepte, vidim da tu i nije reč o tome da se slatko i slano "tuku" u jednom jelu, nego da se tek npr slatko dodaje u maloj količini da bi slano jelo dobilo na pikantnosti. Možda i probam...

    ОдговориИзбриши
  2. Ja sam uvek inspirisana kad je konzumiranje u pitanju, xexexe...Cuj, Todora, sarma je i kod mene zakon. Ali zakoni nisu zakoni ako se kod njih ne pokusaju pronaci rupe, zar ne? Opusti se i upusti u ovu avanturu! Neces zazaliti. Hvala na citanju i komentaru!
    (a tek da vidis kakva je indijska ili arapska kuzina!! - uskoro slede recopisi za neke lake a fine varijante sa istoka)

    ОдговориИзбриши
  3. Sve mi mnogo ukusno izgleda,za nijansu bih izdvojila pikantni patlidzan,mora da je preukusan!

    ОдговориИзбриши
  4. Vera, u pravu si! Veoma ga često spremam i moji ga obožavaju! Baš si dobar kuhinjski znalac, na oko "namirišeš" dobru stvar.

    ОдговориИзбриши
  5. Fora! Imam jednu malu kuharicu kineske kuhinje, ali nekako uvijek "pilim" isto, baš bih mogla i promijeniti! Radujem se indijskoj - jedva čekam da vidim recepte!

    ОдговориИзбриши
  6. lucky, da budem iskrena i ja neke recepte "pilim" stalno, kada mi se posebno svide. Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  7. Nemam baš puno iskustva s kineskom kuhinjom. Probala sam neke stsvari, ali nisu mi se svidjele kombinacije začina i neki ljuto-kiselo-slatki okusi. Kad radim nešto prema kineskom receptu, ja to pretvorim u "zapadnjačku" varijantu:)))

    ОдговориИзбриши
  8. Sanela, za ovu kuhinju i ne treba puno iskustva:) Vazno je da mozes podneti tu kombinaciju razlicitih okusa. Meni je to interesantno, a i mojim ukucanima. Ni gosti se ne bune, pa...Pozdrav!

    ОдговориИзбриши