субота, 30. мај 2009.

SLAVSKO ŽITO



„Slavsko žito“ je jedna od omiljenih poslastica mojih sinova. Mada, moram priznati, retko ga spremam, obzirom da me neodoljivo asocira na sahrane i parastose.
Danas sam, bez obzira na mrske mi asocijacije, spremila ovu poslasticu podsećajući se, uz osmeh, na neke davne godine sopstvenog detinjstva.
Moja je baka spremala „žito“ najbolje u kraju. Sve komšinice i gošće su joj zavidele na ukusu, mirisu i izgledu, a bogami i na abnormalnim količinama koje je spremala za slavu. Baka je svake godine primenjivala isti ritual. Kada bi završila sa pripremanjem „žita“ okupila bi nas decu da nam pokaže dve tacne: jedna za goste, druga za kućnu upotrebu, što je značilo da tacni za goste nikako nismo smeli prići. Osim jednog unuka koga bi baka za tu slavu proglasila „ravnateljem“. Po zasluzi, naravno! Biti ravnatelj bila je velika čast i, pre svega, zadovoljstvo. Njegov posao je bio veoma „odgovoran“. Svaki gost bi se pri samom ulasku u kuću poslužio prvo „žitom“, tako da bi na velikoj gostinskoj tacni ostajao mali trag kašičice, rupa u masi „žita“. Ravnatelj je morao posle svakog posluženja da izravnava tu rupu. Sve što bi ravnatelj izbacio sa tacne, završilo bi, naravno, u njegovom stomaku. Mmmm...kakvo zadovoljstvo!
Poslednje godine pred moj odlazak iz rodne kuće u veliki grad na studije, baka je bez imalo premišljanja mene proglasila za počasnog ravnatelja. Sve je bilo sjajno do trenutka kada sam, sve grabeći velikom kašikom „žito“ u cilju što boljeg ravnanja, začula jedno „kvrc“! U punim ustima valjalo se jedno dobro parče moga zuba, polomljenog usled udarnog dejstva „pitajbogakako“ zalutale tvrde ljuske oraha. Baka je bila jako ozlojeđena i ljuta zbog svog propusta. Sve vreme je mrmljala sebi u bradu:
„Dobro da se to tebi desilo! Zamisli bruke da je neki gost, nedajbože, slomio kod nas zub!“
Vrlo utešno, nema šta! Barem za mene.
Dakle, danas za poslasticu predlažem „žito“, ali umesto „Rekvijema“ pustite neku živahnu muzikicu, recimo „Užičko“ kolce. Prijatno!

SLAVSKO ŽITO

Potrebno: 1 kg pšenice „Belice“
1 kg prah šećera
1 kg mlevenih oraha
20 kesica vanil-šećera
2 muškatna oraščića ( naribana )
( napomena: količine se uzimaju po želji, u navedenom odnosu )
Pšenicu kuvati u 7 voda. ( oko 1 h ).Vodu menjati kad se zamuti. Procediti i rasprostreti kuvanu pšenicu na čistu platnenu salvetu – stolnjak da se dobro ocedi ( oko 3-4 h ). Samleti je vodenicom za meso, na najmanje otvore, i to minimum dva puta. Sve sastojke pomešati i rukom dobro umesiti. Formirati lepu poluloptu na tacni za serviranje. Posuti mlevenim orasima.


7 коментара:

  1. Meni smetaju orahove ljuspice i u kolacima.Zato treba posebno voditi racuna.
    zito samo za Slavu spremam-nazalost,odlicno je i sa slagom kao dezert.

    ОдговориИзбриши
  2. Da, cesto se (kao mojoj baki )desi da se parce kore provuce kroz mlin i "isprlja" kolac.
    I ja ga volim sa slagom, ali i bez.

    ОдговориИзбриши
  3. Poseti moj blog
    http://blogserbia.blogspot.com/
    Ceka te nagradica! Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. са житом се дочекујемо па и испраћамо, тако да ми асоцијације ни мало не сметају
    а у нашој кући се жито „тамани“ на многе „црквене празнике“, како са шлагом тако
    и без њега (рецептура је иста као и твоја, само је начин кувања нешто другачији -
    специјалитет моје госпђе са којим се Нијемци „даве као луди“...

    ОдговориИзбриши
  5. Da, Miro, zito sa slagom je odista izvrstan desert, u bilo koje doba godine.Bilo koju kolicinu da napravim, smaze se brzo.
    Bas me interesuje, kakva je razlika u kuvanju kod tvoje gospodje i mene? Mnogi zito kuvaju u ekspres-loncu, da bi se smanjilo vreme kuvanja. Ja ga uopste nigde ne koristim, pa ni kod kuvanja zita.
    Pozdrav, prijatelju!

    ОдговориИзбриши
  6. ...као што рекох поступак је потпуно исти са изузетком кувања: прије кувања жито опере, кува га у сасвим обичном лонцу само 20 минута, склони са ватре и остави у води поклопљеним преко ноћи... преко ноћи жито упије комплетну течност и сутрадан је само влажно, она га још мало распростре на столњак да се посуши, па онда меље...

    ОдговориИзбриши
  7. Miro, hvala na dodatnom objasnjenju! Probacu tu varijantu spremanja, narednog puta. Pozdrav tebi i tvojoj gospodji!

    ОдговориИзбриши